Journalistiek




















































































































































Cobouw, zomer 2014. De bekende marketeer Syto Goslinga wast bouwondernemers de oren over hun gebrek aan ondernemerschap. Daarna werd de serie opbouwend en positief ;) 



Cobouw zomer 2014
Start van serie interviews met bouwondernemers over hoe zijn hun marketing organiseren en welke visie ze hanteren. Opzet was ondernemers in de bouw door de informatie in deze serie 'zin' zouden krijgen om hun contact met opdrachtgevers en eindgebruikers te verbeteren. 
De serie maakte inderdaad veel reacties los.. 



2013-06-11 Cobouw: Bakels Ouwerkerk Groep,  Den Haag
Bij de BOB Groep in Den Haag 'rollen ze in dingen'. Zeggen ze, maar toeval bestaat niet, toch? De vier directeuren van het bouw- en ontwikkelingsbedrijf zijn vooral ondernemers die persoonlijk hun klanten opzoeken, goed luisteren en met ze meedenken. 
Zo 'rolde' de BOB Groep in de verbouw van hotels, restaurants en wellness. Ze nemen meteen de exploitatiekosten van de opdrachtgever mee in hun calculaties en ze leveren een hotel volledig ingericht op: inclusief de gordijnen in de kamers en de hele rataplan. En met deze niche-aanpak doen ze zelf ook goede zaken. 













2013-03-12 Knaapen Groep, Son renoveert huurwoningen en zoekt bewust de harmonie met de bewoners, maar is geen 'softy'. Met een  een eigen app behaalt directeur Bart Knaapen 10% tijdwinst bij de opname van een werk. En door samen met zijn onderaannemers te plannen, bekorten ze de doorlooptijden nog eens met eenderde. Innoveren kan zo eenvoudig zijn... 
Tijdens het interview voor Cobouw plukt Bart Knaapen een IT'er uit de gang die hun eigen app voor warme opnames komt uitleggen. Na deze high-tech onderbreking staan we even later voor een aandoenlijk planbord in de kantine van het bedrijf: gekleurde stickertjes geven aan wanneer een stucadoor of een schilder aan de slag kan. Het werkt, want hier besparen ze 30% doorlooptijd op een project. Ondernemen kan soms zo kinderlijk eenvoudig zijn ;) 


2013-02-26 Cobouw: 
'Jezelf steeds blijven reïncarneren'
Wereldconcern General Electric is en blijft zo groot en zo goed presteren omdat het continu in beweging is. Zwakke delen worden gestaakt of juist door sterke bedrijfsonderdelen door een slechte periode geholpen. 
In Schiedam kunnen ze dat ook: familiebedrijf A. de Jong kwam uit de scheepsbouw, maar bestaat nu uit een industriële en bouwtak die elkaar helpen als dat nodig is. 
Goed technisch personeel is goud waard en dus zorgt ondernemer Albert de Jong heel goed voor zijn personeel. 
Tijdens het inleidend praatje voor het interview voor Cobouw liet ik iets vallen over voetbal... Dan ben je een kwartier verder, want Albert de Jong is ook voorzitter van Excelsior! Het werd een spannend en gedreven interview. 


2013-01-22 Lean denken in de bouw 
Ik interviewde ooit voor Bizz in Engeland de lean-goeroe van Toyota Motor Corporation en weet er dus ook iets van. Lean is de permanente wil van een organisatie om het beter te doen en het heeft Toyota groot gemaakt. 
Maar van de manier waarop Klaas Keizer van De Groot Afbouwbedrijf in Volendam deze management-theorie (nou ja: levenshouding) in de hoofden van zijn stukadoors laat kruipen, daar kan Toyota weer wat leren. En het 
leidt tot  een volle orderportefeuille! Ik interviewde Klaas voor Cobouw: 





2012-12-11 De Financiële Telegraaf (Mijn Bedrijf): artering 
11-12-2012 
Veel bedrijven vallen om door kasstroom problemen. Ondernemers met redelijk gevulde orderportefeuilles of in redelijke stabiele markten redden het niet omdat ze geen kredieten meer krijgen om goederen en grondstoffen in te kopen. En ze hebben het spek niet meer op de botten om uit eigen middelen te investeren. 
Ruilhandel oftewel barteren kan hier een oplossing zijn: je koopt bij elkaar producten of diensten en betaalt die (later) met jouw producten of diensten. Het systeem staat of valt met onderling vertrouwen en/of een gedegen bemiddelaar. Die zijn er gelukkig, zo bleek uit mijn research voor een artikel in de Financiële Telegraaf. 
Hopelijk groeit het onderling vertrouwen tussen ondernemers hierdoor ook weer.. 


De Financiële Telegraaf (Mijn Bedrijf) 27-11-2012 
Exporteren! Fantastisch toch? Nieuwe markten, andere mensen, kansen, spanning, hotels, 's nachts op de Autobahn blazen.... De romantiek wordt vaak ingehaald door agenten die je belazeren, importeurs die je ideeën pikken, nakomende fiscale aanslagen en 's avonds zielig alleen aan een tafeltje in een vol restaurant... Snik! 
Bij online exporteren houd je zelf de regie, maar besteed je veel risico's uit. Ik liep er al lang geleden tegenaan, maar toen stond het nog in de kinderschoenen. NU is online exporteren naar groeimarkt Duitsland (en de rest van de wereld) zó aantrekkelijk. 
De Financiële Telegraaf zag het onderwerp ook zitten et voilà




Cobouw 21-11-2012 
Sinds 1724 staat er dan op de gevel van je bedrijfspand. Gelukkig ben je dan niet meer de beruchte 'derde generatie' die familiebedrijven naar de knoppen zou helpen. Cees van Dillen van het gelijknamige familie-bouwbedrijf in Culemborg onderscheidt zich juist met innovatieve aanpak in de oeroude renovatie- en onderhoudsbouw. Hij schuift complete natte units in flatgebouwen, heeft slimme ideeën over studenten in lege bedrijfspanden én heeft respect voor (oudere) bewoners die thuis zijn als zijn mannen over de vloer komen. 



Cobouw 1-11-2012: Bijzondere balans Van Spijker Meppel
Streven naar pakweg 50% omzetgroei. Voor een bedrijf in de bouw..  In deze tijd.. 
Van Spijker in Meppel wil het waarmaken door hun bedrijf in een bijzondere balans te houden: strikt acteren zoals opdrachtgevers dat wensen, maar ook eigenwijs meedenken. Uitbesteden én zelf blijven doen. Nuchter blijven én hoog inzetten op duurzaamheid. Zo creëer je optimale vrijheid, zeggen broer en zus Alfred en Ester van Spijker over hun familiebedrijf: 




201030 Eerlijk is eerlijk: ik schreef een kwaaie brief naar de Volkskrant over een dom opiniërend artikel over verpakkingen (zie hieronder en dan verder naar beneden) en ik kreeg de ruimte om mijn mening te geven.  Ach, zo hou je elkaar van de straat ;-) 





201107 Even opscheppen: 
Joost mag weten waarom de kranten er vol mee staan dat AH zijn producten "in halve dozen" in de schappen gaat zetten. Gemakshalve refereert men aan de "Aldi-aanpak", want daar winkelt het journaille ook wel eens ;) 
Het gaat echter om high-tech verpakkingen die logistiek fors in kosten schelen (het 'schappen vullen') en het qua productpresentatie meestal beter doen (kleur, netheid) dan het standaard winkelschap. 
Ik schreef er in 2011 in Logistiek.nl al een achtergrond artikel over. 





Cobouw 17 oktober 2012: Platte organisatie

Aannemer Huybregts-Relou in Son laat zijn projectleiders de-centraal inkopen. Dat is een doodzonde in de bouw (en veelal ook in de maakindustrie), maar voor directeur Hans Geertman werkt het prima. Zo houdt hij zijn organisatie horizontaal én onstaat er geen stammenstrijd tussen 'het kantoor' en 'de werkvloer'. Lees het opmerkelijke interview: 



De Financiële Telegraaf 16 oktober 2012: Kerstpakketten    
Kerstpakketten en -geschenken zijn voor veel mkb ondernemers een 'pain in the neck'. Het kost tijd en geld en levert vaak veel gezeur op. Ik signaleer voor Mijn Bedrijf (de mkb pagina van De Telegraaf) allereerst de trends 2012-2013 ("Oud Hollands" doet het goed) en lever tegelijk praktisch toepasbare tips hoe een mkb werkgever deze kerst zijn mensen een extra schouderklopje kan geven. Want niet alleen mkb ondernemers hebben het zwaar... 

Mijn Bedrijf 16-10-2012




 Financiële Telegraaf september 2012
Ik schreef een pakkend how-to-do artikel in Mijn Bedrijf (mkb-ondernemers pagina van DFT) over hoe je als ondernemer zelf een eenvoudig, maar doeltreffende klanttevredenheidsonderzoek kunt opzetten en zo de vinger aan de pols van je bestaande klanten houdt. Want bestaande klanten zorgen vrijwel altijd voor meer marge dan nieuwe klanten. 
 
 


Cobouw september 2012

Een jonge Brabantse ondernemer vindt dat "bouwen een feestje" moet zijn. Wég met elkaar vliegen afvangen, maar samen de schouders er onder. Op zaterdag komen zijn mensen vrijwillig naar de zaak om wat te klussen, op te ruimen of dingen af te maken. Ik interviewde de gedreven Sander van Delft (36) voor Cobouw van 11-9-2012.



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Cobouw september 2012
 
Een recht-toe-recht-aan aannemer uit Gemert doet wat velen in de bouwwereld maar niet lukt: 
Goede en goedkope starterswoningen bouwen én ze allemaal verkopen. 
Ik interviewde vader en zoon Raaijmakers voor Cobouw van 4-9-2012.
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Cobouw mei 2012

Ik ontdekte 2 Gelderse mkb'ers die een zakelijk avontuur in Colombia begonnen. Niks geen goede doelen, maar gewoon materialen en kennis verkopen aan een snel groeiende economie in Zuid Amerika. Ik interviewde de twee en Cobouw publiceerde het artikel in mei 2012.
 
 
  • Deloitte zocht een goede eindredacteur voor hun SME-kompas (zeer actuele prestaties mkb) van 2009. 
    • We maakten samen een mooi en praktisch boekwerk voor mkb-ondernemers. (Zie bijlage)
  • People4Earth: begeleiding launch om tot wereldwijd keurmerk voor materiële én personele (lees: geen kinderarbeid) waardigheid van productie te komen.  
    • Ik schreef diverse persberichten en adviseerde P4E publicitair. 
  • Marktonderzoek naar een nieuwe, aanvullende activiteit voor een grote speler in automotivemarkt 
    • Mijn advies was helaas negatief. 
  • Reed Elsevier wilde een special over RRP-verpakkingen. 
    • Ik schreef een fraaie bijlage bij het magazine & website Logistiek (Zie bijlagen)
  • LBN Betonproducten te Drachten: 
    • Probleem: 
      • Bedrijf heeft in 5 jaar prachtig (20%) marktaandeel bevochten
      • Voert innovatieve producten in een behoorlijk traditionele markt
      • Had te lage naamsbekendheid. 
    • Website www.lbn.nu optuigen, interessante nieuwsbrief opzetten (4x jaar), met persberichten publiciteit zoeken (dat werkte niet echt lekker), jubileumkrant op belangrijke beurs presenteren (dat hakte er fors in bij bezoek & concurrentie) en... 
    • Niet eerder vertoond: De vakpers op werkbezoek.


    • En nog heel veel andere mkb ondernemers die we hier niet bij naam of merk kunnen en willen noemen. 


Ċ
Hans Smit,
7 jul. 2011 03:48
Ċ
Hans Smit,
10 okt. 2011 07:32
Ċ
Hans Smit,
4 sep. 2012 12:15
ą
Hans Smit,
10 sep. 2012 23:01
Ċ
Hans Smit,
10 sep. 2012 22:37
Ċ
Hans Smit,
2 sep. 2010 03:41
Ċ
Hans Smit,
2 sep. 2010 03:40
Ċ
Hans Smit,
2 sep. 2010 03:41
Comments