Ping! De juiste snaar!


Er is al genoeg geschreven over belevenismarketing, maar wat de club van Fattoria La Vialla uit Chianti er van maakt, slaat werkelijk alles. Dit is geen direct-mailing, maar een cadeautje! Eens kijken wat ze briljant doen…. Oh ja, zo’n beetje alles.

 

Ik heb heel veel mooie marketingcampagnes mogen zien en daar ben ik blij om. Ze geven weer wat licht in je hoofd na al die (goedbedoelde) sombere bagger die wordt rondgestuurd. Een zeer inspirerend lichtpuntje is dus het Italiaanse pasta- en wijnhuis Fattoria La Vialla uit Chianti. Een familiebedrijf dat zijn vleugels uitslaat met het post-orderen van wijnen, pasta’s, sauzen etc. Prima, dat doen er meer, maar niemand raakt zo perfect de juiste snaar.

 

Luister, dit ploft er op de deurmat: een dikke, bruin kartonnen map met de afzender in sierlijke groene letters geschreven. In de map liggen twee fraaie Nederlandstalige boekwerken van dik, mooi, ecopapier, nog véél meer sierlijke letters, kaartjes met persoonlijke boodschapjes aan de ontvanger, nog meer lieve kaartjes en briefjes (alles schijnbaar met de hand geschreven) en onwapenend eenvoudig ingestoken bestelbrieven etc. etc. Alsof de familie de map gisteravond zelf aan de keukentafel in elkaar heeft gezet. Zo van: Gianni schrijft de briefjes en Maria plakt de stickertjes… I know: de mailing komt waarschijnlijk uit de Amsterdamse grachtengordel, maar dat deert mij niet. Kijk eens naar die prachtige natuurlijke fotografie van gerechten, producten én MENSEN!

 

Dat laatste is voor mij het toppertje van de mailing, want we hebben het hier feitelijk over het post-orderen van droge deegwaren. Maar La Vialla brengt het plezier, de lol, de passie van de familie en de medewerkers op mijn huiskamertafel. Zo’n lieve Italiaanse Oma leunt met haar elleboog op haar oude keukentafel en lacht mij vriendelijk toe op dezelfde pagina, waar de witte huiswijn wordt aangeprezen. En ook de feestelijke foto’s van spelende kinderen en de gezamenlijke maaltijd op de binnenplaats, maken mij vrolijk. Ik verlang naar Italië. Nee, ik verlang nog meer naar Italiaans eten, gezelligheid, samen leuke dingen doen, authenticiteit…  Ping! De juiste snaar.

 

De boodschap is: hier wordt met plezier aan uw product gewerkt! Ik weet niet hoe u daar over denkt, maar ik smelt voor die houding. Ik ben voor mijn werk heel vaak door trotse ondernemers door hun bedrijf rondgeleid. En soms maakte ik mee dat medewerkers hun rug naar ons toekeerden of op een andere manier lieten merken ontevreden te zijn. Nou, dan weet je dat er intern iets helemaal verkeerd zit. U kunt aan uw interne communicatie overigens best iets doen, maar tot die tijd: hoed af voor dit briljantje uit Italië. Of kent u nóg een betere? Die ook zo de snaar weet te raken?