Koester de cynicus

De gemeente Rotterdam heeft een meldpunt ingesteld waar cynische ambtenaar -collega's gemeld kunnen worden. En hier zien we alweer een staaltje van korte termijn denken dat meer kapot maakt  dan repareert. Cynische medewerkers bieden ook kansen!  

 

Ik ken geen cynische baby’s. De negatieve houding (die ook positieve kanten heeft: lees verder!) wordt vooral gevoed door frustratie. En dat ontstaat als je niet serieus wordt genomen of vaker bent gepasseerd…

Uiteindelijk is het gebrek aan communicatie. Want je kunt elk mens uitleggen waarom hij is gepasseerd of waarom zijn mening niet wordt overgenomen. Een kwestie van keuzes maken en eerlijke, heldere taal.  

 

In én extern

Maar goed, uw bedrijf zit maar mooi opgescheept met die persoon die nooit iets leuks doet, alles afkraakt en altijd beren op het pad ziet. De man die in de kantine alleen eet of de vrouw die op personeelsfeestjes altijd ziek, zwak of misselijk is. Collega’s klagen over hun gedrag en de secretaresse heeft al eens op moederlijke toon met hen gepraat. Niets lijkt te helpen en het gaat al snel van kwaad tot erger. Niet alleen intern, overigens. De cynicus bevoordeelt zijn externe contacten ten koste van andere relaties, reageert niet op klachten en schuift problemen onder het kleed. En legt zo de basis voor veel narigheid met klanten en leveranciers.

 

Averechts

Het organiseren van een kliklijn of meldpunt werkt  averechts. Sterker nog: het legt de kiem voor nóg meer onheil. De cynicus heeft in de loop der jaren namelijk een set extra voelsprieten ontwikkeld voor ‘onrecht’ en ‘mensen die tegen hem zijn’. Hij zal al snel munitie vinden om de werksfeer nog verder lek te schieten.  Zo raakt u alleen maar verder van huis.

 

Zwakke organisatie

U moet zich zelf eens afvragen waar u het aan hebt verdiend om met zo’n lastpak opgescheept te zitten. Misschien bent u zelf wel de oorzaak. Of een andere leidinggevende. Niemand heeft blijkbaar aangevoeld dat er een cynicus in huis werd gehaald of dat er eentje aan het ontstaan was. Misschien heeft uw afdelingschef  het probleem ook bewust onder het kleed geschoven. Het feit dat een van uw medewerkers zo ver weggezakt is, betekent bijna altijd dat er sprake is van een zwakke plek in de organisatie. En dáár liggen uw kansen!

 

Koesteren

Ik heb in de praktijk geregeld meegemaakt dat er onder die negatieve toon van de cynicus fundamentele kritiek verscholen zit. De zeurpiet blijkt vaak zeer betrokken, is woest over werkelijk gemaakte fouten of is gefrustreerd dat zijn ervaring door een jonge manager is  weggewuifd. Hij was echter niet in staat zijn mening goed te verwoorden of iemand had hem die kans (on)bewust ontnomen. Alweer die interne communicatie… Leg zelf de vinger op de zere plek en zoek persoonlijk mee naar de oorzaak van het probleem. Zo’n analyse doet best een beetje ‘au’, maar verbetert uiteindelijk uw organisatie. En met een beetje geluk krijgt u er een goede, ervaren en gemotiveerde medewerker mee terug.

Koester de cynicus en verbeter uw bedrijf!