Als de baas van huis is...


Ik ontmoette hem al weer wat jaartjes geleden, maar zijn verhaal is me altijd bij gebleven. Hij deed veel zaken in Frankrijk en Spanje en reisde daar dan ook vaak heen. Na verloop van tijd merkte hij dat – wanneer hij op zakenreis was- het werk in zijn productiebedrijf min of meer stil viel …. Ze waren jaloers! Hoe pak je dat aan?

Deze ondernemer heeft er best lang mee lopen tobben. Want hij was  zo’n kerel van  ‘niet lullen, maar poetsen’ en hij snapte gewoon niet dat mensen minder werken als de baas er niet naast staat.

Oké: Frankrijk is natuurlijk geen verkeerde zakenbestemming. En er was vast wel een roddelende secretaresse of gefrustreerde medewerker die de praatjes de wereld in hielpen. Maar hoe pak je zo’n bizar groepsproces aan? Dit staat niet in de managementboekjes.

Na veel gevloek, gezoek en geploeter vond mijn relatie toch een oplossing: hij liet voortaan aan zijn mensen weten waar hij was, waarom, hoe lang etc. Hij kopieerde domweg zijn agenda, schreef er dingen bij (ook de te verwachten omzet) en hing die briefjes overal in zijn bedrijf op.

Tegenwoordig zou ik kiezen om zo’n intern communicatieproces via intranet, twitter of  sms te laten lopen. Het zou nóg beter zijn als hij dat via blogs deed. Want dan kunnen ook andere bezoekers van je website (leveranciers, prospects, belangstellenden) lezen hoe jij met je bedrijf en je medewerkers bezig bent. De techniek is feitelijk onbelangrijk: het er om dat je intern (en ook een beetje extern) helder communiceert wat er speelt.

“Ja,” roept u dan: “Da’s leuk Smit, maar ik kán niet twitteren en ik wil geen weblog bijhouden. Ieder zo zijn vak.” En daar hebt u volledig gelijk in. Maar er zijn best mensen te vinden die dit voor u doen. En ook uw externe communicatie verzorgen. Kijk maar eens verder.