Verkoopheld met missie


Van de week hadden we ’s avonds opeens een straatventer in de wijk. Jongeman, Israelisch?, Engelstalig, verzorgd gekleed en met  een map met  ‘unieke’ schilderijen. Ik smolt van de manier waarop hij zijn praatje hield, reacties losweekte, luisterde (!) en vervolgens zijn verkooppraatje opnieuw afstak, maar nu geënt op mijn reactie. Deze verkoopheld zette bij ons in 15 minuten € 80 om.

Wat maakte deze eenling nu zo anders dan al die andere verkopers? Waarom heeft hij wél het lef om huis aan huis ‘koud’ aan te bellen, zijn ding te doen enne… te scoren! Want met wat buren rekenden we later uit dat hij per dag makkelijk zo’n € 1000 à 1500 aan omzet doet!

Ik denk dat hij verkopen niet als een vak, maar als een missie ziet. Verkopers die in april hun target halen en van premie de nieuwe caravan bestellen, die lopen de rest van het jaar niet meer zo hard. Die vinden geen nieuwe, creatieve ideeën meer, die komen niet met nieuwe klanten of markten thuis. Hun doel (de manager is blij, de nieuwe Hobby Caravan komt er aan) is tenslotte bereikt.

Onze huis-aan-huis kunstverkoper denkt niet in caravans, targets of premies. Deze jongeman is gedreven door zijn de passie en door zijn product… En dan denk je als koper: “Ik gun het hem van harte.”. De manier waarop deze jongeman ‘zaken doet’ is van een oogverblindende eenvoud. Een goed verhaal, (hopelijk) een goed product, luisteren, reageren en het hart van je klant winnen…. Dat is verkopen!. Dat is succes. Respect!

Hebt u nog diezelfde passie als toen u uw eerste verkopen deed? Of laat u zich meesleuren door de waan van de dag en lost u liever de hele dag problemen van een ander op? En uw mensen? Herkent u ‘mijn’ kunstverkoper in hen?